Thursday, 29 May 2014

Alhamdulillah saya...

Assalamualaikum wbt dan salam bahagia :)



Terima kasih kepada sesiapa yang menanya khabar saya, terima kasih sangat-sangat..

Alhamdulillah saya sihat saja, walaupun hakikatnya makin kurus.. Haha terima kasih juga lah sesiapa yang cakap saya kena dera sepanjang saya belajar.. Kelakar bunyinya, tapi menghiburkan hati saya.. Terima kasih atas nasihat kalian yang terlalu banyak mengenai kesihatan.. Terharu sehingga nak meleleh air mata saya..

Untuk pengetahuan semua, saya sihat.. Janganlah risau, saya rasa sweet sangat bila kalian caring tersangat.. Saya makan je, tapi apa kan daya saya pon tak tahu kenapa boleh susut berat badan ni, tahun ni je turun lagi 1kg.. Gelisah mak nyah.. Huhuhu BMI pon memang sah tak normal, bila agaknya nak kembali normal.. Rindu berat badan ideal zaman 18-19 tahun dulu dulu..

Mohon doanya, semoga kita sentiasa audit menjadi hambaNya yang diberi kekayaan dunia dan akhirat. Amin ya Rabb :)


Tuesday, 18 February 2014

Sekeping Hati

Assalamualaikum wbt 
Che tak mahir pon, tapi che nak tulis saja :)
Hanya perlu pengorbanan bukan banyaknya penjelasan

#Keagamaan
#Kefahaman
#Kejujuran
#Ketaatan
#Kasih sayang
#Kesetiaan

Ohhh Cinta

Wewit Noraidiba ngomong cinta ^___^


Sunday, 5 January 2014

Katakan "TIDAK" !!!


Assalamualaikum wbt dan selamat tengah hari kepada semua 12.01pm :)

Ana kongsikan sebuah sabda Rasulullah:
  
لَأَنْ يُطْعَنَ فِي رَأْسِ أَحَدِكُمْ بِمِخْيَطٍ مِنْ حَدِيْدٍ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَمَسَّ امْرَأَةً لاَ تَحِلُّ لَهُ
“Kepala salah seorang ditusuk dengan jarum dari besi itu lebih baik baginya daripada menyentuh wanita yang tidak halal baginya.” (HR. Ath-Thabarani dalam Al-Kabir 20/210 dari Ma’qil bin Yasar radhiyallahu ‘anhu, lihat Ash-Shahihah no. 226)

Pada perempuan yang naif diluar sana. Inilah alasan dan sebab mengapa Allah S.W.T melarang bersentuhan dengan bukan muhrim atau pasangan masing-masing diluar sana..

Pada lelaki yang daif diluar sana, JANGANlah kamu mengambil kesempatan di atas ke'naif 'an kaum perempuan..
Lihat tanda merah dalam gambar di atas

Kajian Saintifik menunjukkan bahagian berwarna merah adalah peningkatan suhu yang tinggi dikawasan tersebut. Jadi berpegangan tangan membuatkan jantung seorang perempuan berdegup kencang kerana cinta dan kasih sayang. Sedangkan lelaki berdegup di otak dan bahagian sulit kerana nafsu semata..

#ana ada sebab kenapa mengapa menolak seseorang dalam hidup ana, ana lemah, ana perlukan Allah. Ana tak nak orang yang ana sayang tergolong dalam benda yang terkutuk ini, maafkan ana. Ana banyak lagi yang perlu dibaiki, doakan ana ya. Sampai seru inshaallah, ana cepatkan saja. huhu bersabarlah wahai hati. 

Salam sayang dari Ukhti Noraidiba :)

Saturday, 4 January 2014

Husnuzhon saja Noraidiba




Apabila ada orang membenci kita, 
itu masalah orang.

Bukan masalah kita.

Wujudkah manusia di dunia ini yang tidak dibenci oleh kelompok tertentu?

Masalah kita ialah...
apabila kita ada menyimpan 'benci' pada sesiapa,
tanpa sebab yang patut.

Bimbang,
kebenciaan itu menyebabkan kita 'bermasalah' di sisi Allah.

Banyak lagi benda yang boleh difikir, banyak lagi benda yang boleh dilakukan. Kadang kita buat baik, tapi sekali kita buat salah itu juga di gembar-gembur diungkit-ungkit. Huhu kehidupan sebenar, mana yang baik kita ambil, mana yang buruk kita buang jauh-jauh. Buat virus dalam kepada saja. Doakan yang baik-baik buat semua.

Sayang semua kerana Allah :)

Friday, 13 December 2013

Kemanisan lepas Nikah atau Kemanisan Sebelum Nikah. Pilihan ditangan kita :)




Assalamualaikum wbt dan selamat pagi, inshaallah pagi lagi 11.42am Merlimau, Melaka. 

Tajuk hangat untuk harini. Sekadar perkongsian dan sedikit pencerahan yang nak kata sempurna, saya tidak arif sangat, so nak terima atau pon tidak hak masing-masing. Siapa rasa baik, ambil. Siapa rasa tak baik, buat tak tahu jela ya. terima kasih :)

untuk permulaan cerita, siapa pernah bercinta??? tak kira lah cinta zaman sekolah atau zaman belajar atau zaman kerja. tak kira juga cinta serius atau cinta main-main. huhuhu siapa yang bercinta jela, yang tak pernah bercinta, baca dok diam saja tau :)

ok, bila bercinta apa yang agak nya perlu pasangan ITU??? semestinya nak pasangan kita memahami, menyanyangi, menghormati, me me me la.. hehe itu selalunya apa yang setiap yang kita nak, dari segi umum ya. bukan more to specific.if more specific mesti ada baik agamanya, keturununannya. haa faham la tu, tak habis kalau macam tu :)

ok, macam ni lah senang, khas buat diri saya juga yang kadang lemah dan lalai. manusia mana yang tidak melakukan kesilapan dan kesalahan kan kan. tapi sampai bila kita nak teruskan buat benda sesuatu yang mendatangkan dosa buat diri kita. kita dah tahu dah istilah couple konon sweet bagai nak rak, konon juga kentut pon bau wangi ya. huhu istilah anak muda, teringat pula zaman muda(mcm tua sgt je ya (>_<) )

ok, seriously and be honest la kesilapan besar couple-couple ni, ish ish ish.. itu buat saya lah. tak tahu lah kalau orang lain yang memang islamic couple punya, ada ke ??? ada lah if after nikah, baru betul sweet couple until JANNAH :)

Kenapa agaknya sanggup tinggal kan orang yang kita sayang sedangkan niat kita baik ni nak mendirikan masjid. why why why??? sebab paling kuat buat saya adalah... kononnya nak jaga batas, jaga syariat. tapi... ada ke setiap masa ke kita boleh jaga, tak kira orang tu tinggi ke rendah tapi kalau dah manusia, pasti mempunyai nafsu bukan??? haa so jangan nak menafikan lah, mungkin bahasa senang faham, ringan-ringan nya, berat-berat nya, jujur dulu tak faham istilah macam ni, biasalah nerd kot dulu. huhu 

Sebab, saya tinggal orang yang saya sayang sebab saya tak nak ada 'terdosa'(betul ke ayat tu) siapa faham alhamdulillah. saya minta tolong Allah jaga kan, huhu lagi pon saya tak nak berharap dengan yang benda belum pasti jadi hak milik kita, haa memang orang cakap kita kena usaha, tapi usaha 100% positif alhamdulillah, ni tetiba 1% negatif kan tak manis tu. tak mampu jaga maruah diri, jaga lah maruah keluarga kita, kita ada mak ayah, kita ada keluarga, jangan bertindak mengikut nafsu semata. Niat baik, inshaallah semua dipermudahkan Allah :)

Sentiasa lah bersangka baik, Noraidiba please be positive people. Sesuatu yang benar itu mengumpat, yang tidak benar itu fitnah. Ingatlah wahai Noraidiba, muhasabah diri. nak yang baik, diri kena audit dulu. cukuplah Allah bagi ku. Inshaallah semua yang berlaku ada Hikmah di sebaliknya, memang tidak dinafikan perit bila situasi sebegini ya :)

Berdoalah, mohon dapat jodoh yang soleh/solehah, boleh bimbing kita ke jalan Allah. Saling melengkapi gitu. amin ya Rabb. :)

Maafkan segala khilaf saya, saya masih berusaha untuk membaiki kekurangan pada diri saya, saya perlu bimbing diri saya dengan izin Allah, bantulah saya. Tegurlah saya. Saya mohon sejuta kemaafan kepada sesiapa yang terasa akan kelakuan selama ini. Maafkan saya ya :)


p/s : walaupun orang tu imam muda/ustaz/ bilal/pelajar agama sekalipun.. apabila kita semakin jauh dengan Allah..ambillah masa untuk berfikir sejenak..Apakah orang sebegini yg mampu membimbing kita nanti?? ~ tepuk dada tanya imam ~

Wednesday, 11 December 2013

Apabila Kamsis di SERANG

assalamualaikum wbt dan selamat pagi, terpacak nya matahari depan tingkap menyinari bilik ku yang cantik dan lagi suci.. hohoho
OOkk now boleh cerita, mungkin sekarang musim histeria. manalah tak nya, setiap hari ada berlaku benda aneh-aneh je. Siapa lemah semangat tu, mau tak kena makan kaki. huhu gurau saja :) semalam berlakunya pemutihan asrama, semua kumpul pusat islam(PI), bila dibacanya ayat suci  al-quran(tak pasti ayat/surah apa) tup tup ada yang menangis meronta berlari gelak, boleh rasa gegar juga PI tu.
tapi sebelum nak cerita selanjutnya, saya nak cerita sebelum kejadian malam tadi, iaitu petangnya.. betul ke ayat saya tu ea. maaflah kalau ayat tak cantik, bahasa malaysia b je. :)

alhamdulillah rezeki, dapat makan dekat blok lain. sepanjang perjalanan pergi ke blok itu, saya berteman dengan seorang teman. tetiba je sampai blok tu, teman saya kelihatan lain. macam takut gitu. huhu mula lah saya fikir macam-macam, ish ish. sekali dah sampai bilik tu, teman saya tu lagilah lain. saya pon boraklah macam biasa, bila dah siap kami makan, seorang sahabat cakap "tu bukan dia yang cakap, kak diba cakap dengan benda tu tadi." ayoyo apa sihhh nak terkejut tu, urm entah lah ya, tapi memang tau da teman saya tu tak sihat.

inshaallah semua ok dah, tapi ada satu benda yang tak seronok. bila ada someone kena gangguan je, mesti ada yang takut nak dekat, ada yang fikir bukan-bukan, kata itu ini. apa sihhh. husnuzhon lah, mereka tak minta pon benda tu semua, yang dok fikir bukan-bukan ni kalau benda ni terjadi kat korang then orang semua buat benda sama kat korang apa korang rasa. haaa jangan nak negatif sangat, Allah ada, baca doa pelindung diri. jangan terlalu taksub mendengar yang tak baik je. OOKK?!

#terima kasih kepada sesiapa yang risau dekat saya semalam, saya takde dekat PI semalam sebab ada orang kena gangguan, cuma datang lambat sikit PI. maaf ya kepada semua. ILY all :)

Wassalam :)

Sunday, 8 December 2013

Khas buat anak nombor 2 sahaja ;)



01 : Senang memaafkan orang .
02 : Garang macam harimau tapi hanya pada sesetengah orang .
03 : Kalau gelak tak ingat dunia .
04 : Sensitif , hati lembut .
05 : Ramai peminat .
06 : Mudah menyayangi orang lain jika org itu mengambil berat tentang dirinya .
07 : Sukar melupakan orang yang dia sayang .
08 : Selalu menjadi tumpuan orang ramai .
09 : Senyuman tetap di bibir walaupun , sedang sedih .
10 : Sentiasa mengingati kawan lamanya .
11 : Romantik & penyayang .
12 : Manja & pemurah hati .
13 : Peramah .
14 : Suka memasak & bagi orang makan masakannya .
15 : Rajin .
16 : Nak tahu merajuk ke tak senang je . Kalau diam je tuh tandanya tengah merajuk .
17 : Kalau ada orang mintak tolong mesti mereka akan ditolong .
18 : Kalau tengah tidur senang jew nak kejutkan sebab tak tidur mati.